Skip to main content

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

KPI-Based Attribute Development of Lane Keeping Assist Systems

verfasst von : Daniel Neidlein, Matthias Becker, Sebastian Wrodartschik, Bernhard Schick

Erschienen in: 13th International Munich Chassis Symposium 2022

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The present contribution introduces a systematic approach to the development of optimal attributes of Lane Keeping Assist Systems. An Active Lane Departure Warning (ALDW) with corrective steering interventions was the specific use case.
Firstly, a subjective evaluation baseline was created from a proband study involving five different ALDW implementations and a catalogue of attribute related subjective rating criteria. Afterwards the respective vehicles were characterized by conducting designated driving maneuvers and computing objective performance indicators from the measurements taken. By correlating the subjective ratings with the performance indicators, a set of descriptive key performance indicators (KPIs) with corresponding target values was identified.
Based on the objective targets an optimized calibration variant was prepared and implemented in a test vehicle. By repeating and evaluating the initial driving maneuvers, the coverage of targets was ensured. Conclusively proving the effectiveness of the introduced approach, a verification study under comparable conditions delivered significant subjective improvement as well.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat European New Car Assessment Programme (2019) Test Protocol—Lane Support Systems, Version 3.0.2, Leuven European New Car Assessment Programme (2019) Test Protocol—Lane Support Systems, Version 3.0.2, Leuven
2.
Zurück zum Zitat UNECE (2017) UN Regulation No. 79—Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to steering equipment. Revision 3, United Nations UNECE (2017) UN Regulation No. 79—Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to steering equipment. Revision 3, United Nations
3.
Zurück zum Zitat Becker M, Höfer M, Pfeffer P (2021) Steering feel of lane keeping assist systems. In: 11th International Munich Chassis Symposium 2020. Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg, pp. 343–357 Becker M, Höfer M, Pfeffer P (2021) Steering feel of lane keeping assist systems. In: 11th International Munich Chassis Symposium 2020. Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg, pp. 343–357
4.
Zurück zum Zitat European Union: Regulation (EU) (2019) 2019/2144 of 27 November 2019. Official Journal of the European Union. L325/1 European Union: Regulation (EU) (2019) 2019/2144 of 27 November 2019. Official Journal of the European Union. L325/1
5.
Zurück zum Zitat Stiegemeier D, Bringeland S, Kraus J, Baumann M (2022) “Do I really need it?”: An explorative study of acceptance and usage of in-vehicle technology. In: Transportation research part F: Traffic psychology and behavior (84): 65–82 Stiegemeier D, Bringeland S, Kraus J, Baumann M (2022) “Do I really need it?”: An explorative study of acceptance and usage of in-vehicle technology. In: Transportation research part F: Traffic psychology and behavior (84): 65–82
6.
Zurück zum Zitat Heißing B, Brandl HJ (2002) Subjektive Beurteilung des Fahrverhaltens. Vogel Buchverlag, Würzburg Heißing B, Brandl HJ (2002) Subjektive Beurteilung des Fahrverhaltens. Vogel Buchverlag, Würzburg
7.
Zurück zum Zitat Keidler S, Schneider D, Haselberger J, Mayannavar K, Schick B (2019) Entwicklung fahrstreifengenauer Ground Truth Karten für die objektive Eigenschaftsbewertung von automatisierten Fahrfunktionen. In: 17. VDI-Fachtagung Reifen–Fahrwerk–Fahrbahn im Spannungsfeld von Sicherheit und Umwelt. VDI-Verlag, Düsseldorf Keidler S, Schneider D, Haselberger J, Mayannavar K, Schick B (2019) Entwicklung fahrstreifengenauer Ground Truth Karten für die objektive Eigenschaftsbewertung von automatisierten Fahrfunktionen. In: 17. VDI-Fachtagung Reifen–Fahrwerk–Fahrbahn im Spannungsfeld von Sicherheit und Umwelt. VDI-Verlag, Düsseldorf
8.
Zurück zum Zitat Harrer M (2007) Characterisation of Steering Feel. Doctoral Thesis. University of Bath, Department of Mechanical Engineering, Bath Harrer M (2007) Characterisation of Steering Feel. Doctoral Thesis. University of Bath, Department of Mechanical Engineering, Bath
9.
Zurück zum Zitat Balzer M (2021) Entwicklung einer Zielmatrix basierend auf Key Performance Indikatoren zur Auslegung und Bewertung der Spurverlassensverhinderung. Master thesis. University of Applied Sciences Kempten, Department of Electrical Engineering. Kempten Balzer M (2021) Entwicklung einer Zielmatrix basierend auf Key Performance Indikatoren zur Auslegung und Bewertung der Spurverlassensverhinderung. Master thesis. University of Applied Sciences Kempten, Department of Electrical Engineering. Kempten
10.
Zurück zum Zitat Wrodartschik S (2022) Entwicklung und Validierung von Zielwerten zur Charakterisierung der Fahrerassistenzfunktion „Spurverlassensverhinderung“. Master thesis. University of Applied Sciences Kempten, Department of Electrical Engineering, Kempten Wrodartschik S (2022) Entwicklung und Validierung von Zielwerten zur Charakterisierung der Fahrerassistenzfunktion „Spurverlassensverhinderung“. Master thesis. University of Applied Sciences Kempten, Department of Electrical Engineering, Kempten
Metadaten
Titel
KPI-Based Attribute Development of Lane Keeping Assist Systems
verfasst von
Daniel Neidlein
Matthias Becker
Sebastian Wrodartschik
Bernhard Schick
Copyright-Jahr
2024
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-68160-2_15

    Premium Partner